$
אינטרנט

מנוע החיפוש הישראלי החדש, דלבר, הושק לאחר פיתוח שארך כשנה

דלבר הוא מנוע החיפוש הראשון שמייצר את התוצאות לפי העדפות הרשת החברתית

אסף גלעד 23:5415.07.08
לאחר שנה של פיתוח, השיק הערב הסטארט-אפ הישראלי דלבר (delver) את מנוע החיפוש שלו לציבור הרחב לאחר מספר חודשים של גרסת בטא שהוגבלה לכ 6000 משתמשים.

 

דלבר הוא מנוע החיפוש הראשון שמייצר את התוצאות לפי העדפות הרשת החברתית. לדוגמא, חיפוש הסרט "סקס והעיר הגדולה" במנוע
חיפוש רגיל יעלה תוצאות כלליות כגון אתר הרשמי של הסרט או הערך שלו בויקיפדיה. חיפוש ב'דלבר', מצד שני, יניב תוצאות הנובעות מהרשת החברתית של המשתמש: ביקורות והערות שהחברים כתבו על הסרט,עמודים שסומנו בסימניות על ידי החברים או על-ידי החברים של החברים.

 

"זה יהיה טיפשי להתחרות בגוגל", אומר לכלכליסט מייסד החברה, ליעד אגמון. "המנוע שלנו מתמקד בעיקר ברשת החברתית של המשתמש, ומאפשר לה לקבוע את סדר העדיפויות בחיפוש, לתת לו גוון אישי יותר".

 

דלבר מנסים לייצר את הגרף החברתי הקיים ברשתות החברתיות, באופן אוטומטי, ואת המידע הזה משלבים עם המידע שהחברים מייצרים בשלל פלטפורמות: דפי מייספייס, בלוגים, Flickr, יוטיוב, סימניות (כגון del.icio.us, Digg). מנוע החיפוש של דלבר עדיין אינו מתממשק לרשת הפייסבוק, אך בסביבות חודש אוגוסט, כך מבטיח אגמון, תושק גרסא גם לרשת החברתית הזרה הפופולרית ביותר בקרב המשתמשים בישראל.

 

אז איך מעבירים את הזמן עד אוגוסט? מי שלא חבר במייספייס אלא רק בפייסבוק ייאלץ לצרף באופן ידני את חבריו לרשת החברתית באתר של דלבר. אגמון ממליץ לצרף גם אנשים מעניינים לרשת ולהפוך אותם לשותפי חיפוש (Search buddies). לדוגמא, צירוף של מייקל ארינגטון, מייסד בלוג הטקראנץ' הנחשב לאושייה בעולם האינטרנט, והגדרתו כשותף חיפוש, הופכת כל פעילות שלו לחלק מפעילות של מנוע החיפוש של דלבר בחיפושים שיבצע המשתמש. המערכת תתייחס לתכנים שארינגטון מייצר כאילו הוא חבר.

 

"זו עדיין אלפא מבחינתנו, אפילו לא בטא והמערכת תבשיל רק בסביבות אוגוסט או ספטמבר. מהירות החיפוש אינה גבוהה כפי שאנחנו רוצים ויש אתרים רבים ובלוגים רבים שעדיין לא אינדקסנו. מצד שני, הדרישה מצד משתמשים אמריקאים היתה כה רבה עד שהחלטנו לפתוח את השימוש למשתמשים אמריקאים כבר עכשיו. התגובות מהמשתמשים טובות ובעידן הנוכחי ככל שאתה משיק מוקדם יותר אתה מקבל יותר תגובות והמשתמשים הם חלק אינטגרלי מפיתוח האתר ומקבלים חלק פעיל. בעולם ה web 2.0 אין סיבה לשמור את הדברים בבטן. יש לנו צוות של 30 איש שעובד שנה על מוצר, וקשה למצוא הרבה חברות סטארט-אפ שיוצאות עם כל כך הרבה טכנולוגיה ביום ההשקה של המוצר הראשון שלה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x